Door diverse aannemers wordt er hard gewerkt aan de Nieuwlanderweg. Bij de werkzaamheden zijn vanmiddag op verschillende plaatsen een stroomkabel en een telefoonkabel geraakt. Hier kan in ieder geval een groot deel van de adressen aan de Nieuwlanderweg last van ondervinden. Monteurs zetten zich in de storingen zo snel mogelijk te verhelpen.
Zodra het is opgelost communiceren we weer via deze kanalen. De Gemeentewinkel is ook geinformeerd. 

Klik hier om naar het nieuwsbericht te gaan.

Logo Gemeente Texel
Logo Gemeente Texel
[weglot_switcher]

‘Meestal maak je het anders mee bij zulke projecten’

Natuurlijk, helemaal zonder overlast lukt het niet, maar de bewoners van het rijtje woningen langs de Postweg nabij de brandweerkazerne zijn over het algemeen zeer te spreken over de werkzaamheden. ‘Dat maak je nog wel eens anders mee’, aldus bewoner Chris Gerdez.

Chris weet waar hij over praat. Zelf is hij actief in de bouw en bekend met het werken aan reconstructies en grote projecten. ‘Het gaat heel netjes. Natuurlijk zijn er altijd wel mensen die klagen en soms is het even behelpen, maar we worden goed geïnformeerd en iedereen is heel behulpzaam.’ Het rijtje van tien huizen ligt aan het laatste stuk van de Postweg dat wordt vernieuwd. ‘Het meeste werk bij ons voor de deur zit in de bekabeling. Als er weer wat moest gebeuren, kwam er vaak even iemand langs om dat te vertellen. Ze proberen zoveel mogelijk rekening met ons te houden. Met overkantse bedrijven zie je dat nog wel eens anders. Als die een gat moeten graven, kwakken ze dat daarna weer slordig dicht. In dit project gaat dat anders’, vertelt Chris. Voor zijn deur moet het straatwerk van zijn voortuin weer worden aangesloten op de weg. ‘De stenen liggen er al, maar dat kunnen ze nu niet doen. Het is te koud.’

De uitritten van de bewoners worden weer vrijgemaakt.

Compliment op de lijst

De meeste bewoners konden tijdens de werkzaamheden hun auto achter parkeren, via de tijdelijke inrit naar De Krim, waar de weg toegang geeft tot hun achterom. Dat gold niet voor Joke van der Sluis, die in het enige huis op de rij woont zonder toegang aan de achterzijde. ‘Ik loop soms iets minder goed, waardoor ik graag voor de deur parkeer. Toen dat even niet kon, moest ik bij de buren parkeren en waren de jongens die met de bekabeling bezig waren heel behulpzaam. Ik werd tot aan de voordeur begeleid!’ Over de mensen van Boskalis is Joke zeer tevreden. ‘Alle werklui zijn superaardig en vooral Johan (projectleider en omgevingsmanager van het project namens Boskalis) doet zijn werk voortreffelijk. Af en toe bel ik hem op of ga ik langs bij de keet . ‘Zet je even een compliment op de lijst? Zeg ik dan. Het zou niet eerlijk zijn als er alleen maar klachten op zouden staan.’

De rij huizen bijna aan het eind van de Postweg.

Aardbeving

Volgens Chris hebben de bewoners van het rijtje regelmatig onderling contact. ‘We hebben een buurtapp en houden elkaars huis in de gaten tijdens vakanties. En bijvoorbeeld op oudejaarsdag borrelen we gezellig bij een van ons in de schuur.’ Ook over de werkzaamheden is er onderling contact. De meeste bewoners zijn volgens Chris tevreden over de gang van zaken. ‘Dat komt ook doordat de communicatie goed is en we vooraf weten wat er gaat gebeuren.’ Hinder ondervond hij wel van het trillen tijdens de werkzaamheden. ‘In huis voelde het als een aardbeving! Zelf heb ik ook in de wegenbouw gewerkt en ik weet dat dit moet gebeuren en lastig te plannen is. Gelukkig was het maar een paar keer kort.’

Wateroverlast

Joke is minder te spreken over het contact met de gemeente. Met name in het voortraject, tijdens de informatie- en inspraakrondes, is er volgens haar slecht geluisterd. ‘Met een groepje bewoners ook uit De Cocksdorp hebben we contact gehad met iemand van Gemeentewerken. Dat verliep nogal stroef. Er werd niet naar ons geluisterd en ik voelde me niet serieus genomen.’ Ook tijdens het werk vond zij de houding van de gemeente niet heel open. ‘Wij zijn bang voor wateroverlast. De weg ligt hoger dan het fietspad en dat ligt weer iets hoger dan onze tuinen. Water stroomt naar het laagste punt. Daarom hebben wij gevraagd om een lange goot voor de tuinen langs. Dat wilde de gemeente niet. Nu ligt er bij elk huis een put. Ik ben bang dat dit niet toereikend is en dat we problemen krijgen met de afwatering. We gaan het zien.’

De bewoners waren in de veronderstelling dat het werk voor hun deur eind 2022 klaar zou zijn. Volgens de projectleiding heeft dat echter niet zo in de planning gestaan. Dat het desondanks wat langer duurt, vinden de aanwonenden geen probleem. ‘Zo gaat dat nu eenmaal met zulke projecten.’

Deel dit nieuwsbericht

Overig nieuws