Door diverse aannemers wordt er hard gewerkt aan de Nieuwlanderweg. Bij de werkzaamheden zijn vanmiddag op verschillende plaatsen een stroomkabel en een telefoonkabel geraakt. Hier kan in ieder geval een groot deel van de adressen aan de Nieuwlanderweg last van ondervinden. Monteurs zetten zich in de storingen zo snel mogelijk te verhelpen.
Zodra het is opgelost communiceren we weer via deze kanalen. De Gemeentewinkel is ook geinformeerd. 

Klik hier om naar het nieuwsbericht te gaan.

Venijn zit ‘m in de staart bij reconstructie Postweg

Aannemer Boskalis is inmiddels weer volop bezig om ook het laatste deel van de Postweg te reconstrueren. De weg krijgt een stevige nieuwe fundering, nieuwe asfaltlagen en wordt verbreed, zodat ook in de komende decennia de toegenomen verkeersdrukte richting De Cocksdorp goed kan worden verwerkt.

Fase 1 van het werk werd in mei van dit jaar afgerond. In die periode werd de weg tussen de rotonde Ruigendijk en de Slufterweg vernieuwd. Nu is het laatste deel van de weg, tot en met de kruising bij De Cocksdorp aan de beurt.
In de bouwkeet van Boskalis, die is gestationeerd bij het vliegveld, praat projectleider Johan Hussaarts wethouder Cees Hooijschuur bij over de laatste ontwikkelingen en hobbels waarmee de wegenbouwers te maken hebben of krijgen. Hooijschuur, woonachtig in het noorden, is goed op de hoogte van de infrastructuur in het gebied. Hij begrijpt dan ook goed waarom er op de door Hussaarts aangegeven plekken, in creatieve oplossingen moet worden gedacht. Beide kruispunten in het traject, die met de Oorsprongweg en die met de Hollandseweg, vormen uitdagingen voor Boskalis. Hussaarts: ‘Dat heeft alles te maken met de nutsvoorzieningen die daar liggen. Vooral de waterleiding vormt een probleem. Er moeten niet alleen nieuwe leidingen worden gelegd en verlegd, maar er moet ook worden omgeschakeld van de oude breekbare leidingen naar de nieuwe kunststofbuizen.’ Hooijschuur vult aan: ‘Die leidingen liggen er al zo’n dertig tot veertig jaar in, dus die vervanging is echt nodig. De waterleiding loopt onder de kruising door naar een watertank die naast de bunker ligt aan de Postweg. Die waterkelder is ooit aangelegd om de watervoorziening van De Krim op peil te houden. Nu moeten er een bypass en nieuwe aansluitingen naar de tank komen met nieuwe leidingen.’

Om te voorkomen dat het wegdek meerdere keren open moet, doen Boskalis en gemeente er alles aan om de werkzaamheden op elkaar af te stemmen. ‘We zijn daarin erg afhankelijk van de planning en tijd die de nutsbedrijven hebben. Sturen kunnen we ze niet, maar met goed overleg proberen we een en ander zoveel mogelijk te stroomlijnen. Dat is ook de reden geweest dat het werk eerder is begonnen, al in week 34. Toen hadden de nutsbedrijven tijd om in elk geval een deel van het werk te doen. Daarnaast willen we voorkomen dat het werk uitloopt. Ons streven is om voor de meivakantie 2023 de weg klaar te hebben.’

Vroege start

Hooijschuur beseft dat ondernemers en inwoners zich enigszins overrompeld voelden bij de start van de bekabelaars in week 34, net na de zomervakantie. ‘De nutsbedrijven waren al met het werk begonnen, voordat de verkeersmaatregelen waren ingezet en communicatie goed en wel op gang was. Er bleek ook meer ruimte op de weg nodig dan wij hadden ingeschat. Al met al hebben we de impact onderschat bij de start. Daar hebben we van geleerd.’ Volgens Hussaarts verschilt het werk op dit traject niet veel van het vorige weggedeelte. ‘We hebben hier alleen te maken met meer water. Een hogere grondwaterstand, maar daarom hebben we tijdens fase 1 al wat voorwerk gedaan, zodat we nu hetzelfde procedé kunnen volgen.’

Omleiding

Op verzoek van de Cocksdorper ondernemersvereniging werd het traject van de omleiding aangepast. ‘We wilden het verkeer eerst via Hoofdweg, Stengweg en Langeveldstraat naar de vakantieparken (De Krim en Landal) leiden, en terug via een stukje fietspad langs de Postweg naar de Hollandseweg en de Hoofdweg. Nu is de route in tegengestelde richting. Dat is toch handiger.’

Wild west 

Grote ergernis bij de wegenbouwers en onderaannemers is het gedrag van veel weggebruikers. ‘Nogal wat mensen denken dat de afzettingen en verkeersmaatregelen niet voor hen gelden. Zowel Texelaars als toeristen hebben schijt aan de borden. Het lijkt hier af en toe wel wild west, aldus Hussaarts. ‘De politie gaat streng toezien dat automobilisten zich aan de regels houden. Overtreders worden bekeurd’, vult Hooijschuur aan.

Asfalteren

In week 44, maandag 31 oktober tot en met vrijdag 4 november, staat het aanbrengen van de schuimbitumen-fundering ingepland en daarna het asfalteren. ‘Daarbij proberen we ook het kruispunt Oorsprongweg mee te nemen. Daarna is het fietspad aan de beurt. Dat krijgt een nieuwe onderlaag. De zandkleurige deklaag wordt in het voorjaar 2023 gedraaid , want dit is een lastig mengsel dat erg afhankelijk is van een goede buitentemperatuur.’

Vragen

Het contact met aanwonenden verloopt volgens Hooijschuur en Hussaarts goed. We reageren snel op vragen en mensen kunnen altijd binnenlopen in de keet als er een probleem is.’ Wekelijks is er op woensdag tussen 14.00 en 15.00 uur een vragenuurtje in de bouwkeet naast het vliegveld. Telefonisch contact met projectleider/omgevingsmanager Johan Hussaarts kan ook: tel. 06-136 24 419. Wilt u op de hoogte blijven van de werkzaamheden? Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief. Dat kan via de startpagina van deze website https://opwegnaarnoord.nl/.

 

 

 

 

Deel dit nieuwsbericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Overig nieuws