Door diverse aannemers wordt er hard gewerkt aan de Nieuwlanderweg. Bij de werkzaamheden zijn vanmiddag op verschillende plaatsen een stroomkabel en een telefoonkabel geraakt. Hier kan in ieder geval een groot deel van de adressen aan de Nieuwlanderweg last van ondervinden. Monteurs zetten zich in de storingen zo snel mogelijk te verhelpen.
Zodra het is opgelost communiceren we weer via deze kanalen. De Gemeentewinkel is ook geinformeerd. 

Klik hier om naar het nieuwsbericht te gaan.

Vrouwen die bouwen: Sophie staat haar mannetje als machinist

Ook anno 2021 zijn ze er nog steeds: die typische ‘mannenberoepen’. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de totale werkzame beroepsbevolking blijkt dat sectoren als de bouw en transport/logistiek nog steeds voldoen aan het stereotype beeld dat er overwegend mannen werken. Van de 239.000 bouwarbeiders in 2020 waren er slechts 5.000 vrouw.

Ook bij de reconstructie van de Nieuwlanderweg zijn de mannen verreweg in de meerderheid en zijn vrouwen op de bouwplaats schaars. Maar ze zijn er wél. Zoals de 20-jarige Sophie van der Meijden die haar mannetje staat als machinist op de afwerkmachine, waarmee het gestorte asfalt gelijkmatig over het wegdek wordt verdeeld. ‘Ik ben in het laatste jaar van mijn opleiding tot machinist wegenbouw en loop stage bij de asfalteerploeg van BAM Infra die ook op Texel werkt.’ Aanvankelijk had de Helderse stagiaire een andere studierichting in gedachten. ‘Na de havo ben ik eerst bij diverse hbo-opleidingen gaan kijken, maar ik vond het allemaal niks. De praktijkgerichte mbo-studies vond ik veel leuker! Vooral de meer technische beroepen, waarbij je lekker buiten bent en ook met je handen werkt, spraken mij aan. Toen ik las over het SOMA-college wist ik dat dat het zou worden.’ Deze studie leidt jongeren op voor een baan in de infra.

Sophie achter het stuur van de afwerkmachine

Mannenwereld

Aanvankelijk koos Sophie voor de richting machinist grondverzet, maar in het tweede jaar is ze geswitcht naar wegenbouw. ‘In het eerste jaar krijgen je daar ook les over. De docent die dat vak gaf, vertelde er zo enthousiast over dat ik heel nieuwsgierig werd. Met mijn neef, die al wegenbouw deed, ben ik een dagje meegelopen op het werk. Toen was ik om.’ Een vrouw in een typische mannenwereld, hoe is dat? ‘Als jong meisje speelde ik al liever met auto’s in de zandbak dan met poppen. Ik pas echt in die mannenwereld en voel me er helemaal thuis.’

‘Op de balk’

Sophie bestuurt de afwerkmachine of staat achter ‘op de balk’. ‘Als machinist zorg je dat het asfalt goed voor de balk blijft en dat je recht blijft rijden in een constant tempo. En je moet ervoor zorgen dat de asfaltlaag de juiste dikte heeft. Dat doe je samen met de collega die op de balk staat. Dat is de rand aan de achterkant van de machine. Op die plek houd je in de gaten of de machinist niet te snel of te langzaam rijdt en of de balk aan beide kanten goed gevuld blijft.’ Zodra het asfalt is afgewerkt, gaat de wals eroverheen. Ook die mag Sophie besturen.

Het laatste asfalt ligt. Nu is het wachten op de volgende lading

Baanaanbod

Haar studie heeft ze nog niet afgerond, maar Sophie heeft al meerdere baan-aanbiedingen. ‘Er is een echt een personeelstekort in de wegenbouw en de nieuwe aanwas is minimaal. Op het SOMA-college zijn nu zo’n 500 studenten. Daarvan doen er maar twee wegenbouw en één ervan ben ik. De gemiddelde leeftijd in deze sector schat ik op 50+, dus er moet wel wat gebeuren.’ Voordat ze echt aan de slag gaat, studeert Sophie eerst nog even door. ‘Aansluitend op deze opleiding begin ik met een versnelde studie tot uitvoerder. Dat wil ik nu nog niet worden, maar dan heb ik dat papiertje alvast maar op zak!’

BAM achter de schermen

Minder zichtbaar maar niet minder belangrijk zijn ook de andere vrouwen die meewerken aan dit project. Zoals werkvoorbereider bij BAM Infra Wegen West, Liesbeth van Wouwe. Ze werkt er al zo’n 25 jaar en hield zich bij de Nieuwlanderweg onder meer bezig met de vergunningaanvragen en schrijft uitvoeringsplannen voor de ‘werkvloer’. Of Sanne van Vliet. Zij droeg er als commercieel manager aan bij dat BAM meedeed met deze aanbesteding. Samen met projectleider Joost Bol verzorgde zij de presentatie voor het Texelse projectteam. De stikstofberekeningen die BAM bij de Nieuwlanderweg moest uitvoeren om te kunnen aantonen hoeveel stikstofregen er zou gaan neerkomen op omliggende natuurgebieden, zijn uitgevoerd door Marieke Spekreijse-Deijs. Zij is de enige ecoloog in dienst van BAM. Behalve stikstofberekeningen voert ze ook ecologische beschouwingen uit, waarbij ze bijvoorbeeld in kaart brengt welke bedreigde plant- en diersoorten er in een bouwgebied voorkomen en hoe die beschermd kunnen worden.

Meiden die Rijden

Het nieuwe asfalt voor de Nieuwlanderweg wordt vanuit Amsterdam aangevoerd door transportbedrijf Millenaar & van Schaik Transport. ‘Jazeker’, antwoordt een woordvoerster op de vraag of er ook vrouwen op de asfaltwagens rijden. ‘Wij hebben vijf vrouwelijke chauffeurs in dienst. En een aantal daarvan rijdt ook op Texel. We vinden die mix mooi en zouden graag meer vrouwelijke chauffeurs willen.’ De vrouwen achter het sturen staan sowieso in de belangstelling. Powned zendt momenteel de serie Meiden die Rijden uit, waarin jonge chauffeuses op vrachtwagens in hun werk worden gevolgd.

Een van de jongens

Op het Texelse werk is de sfeer goed. De asfaltploeg werkt hard en is bezig met het nieuwe fietspad langs de weg. As er gewacht moet worden op een nieuwe lading asfalt, kan Sophie even van de afwerkmachine af. Met haar collega’s loopt ze te dollen. ‘ Ik voel me echt een van de jongens en zo word ik ook behandeld. De sfeer is supergoed.’

 

Deel dit nieuwsbericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Overig nieuws

Nieuws

Texelse primeur!

Het is zover: de eerste lading zandkleurig asfalt is gelegd! Het was prachtig weer om te asfalteren dus BAM Infra heeft goed kunnen doorwerken. Hieronder

Lees bericht »